27. 02. 2021.

Podružnica Hrvatske udruge školskih knjižničara Osječko-baranjske županije

 

Uloga školske knjižnice mijenja se ubrzano posljednjih dvadeset godina. Od školskih knjižničara očekuje se brza prilagodba promjenama u školstvu i društvu i otvorenost prema novim poslovima. Pripadnost školskih knjižničara školskom i knjižničarskom sustavu potakla ih je na osnivanje Hrvatske udruge školskih knjižničara (HUŠK-a) sa svrhom ostvarivanja profesionalne slobode i uspostave nadzora nad profesijom. Kroz rad udruge i podružnica promoviraju struku u javnosti, nastoje aktivno sudjelovati u donošenju zakona, potiču razvoj svih školskih knjižnica, organiziraju stručne skupove. U svibnju 2020. provedeno je stručno istraživanje stava i mišljenja školskih knjižničara o njihovoj suradnji i djelovanju Podružnice Hrvatske udruge školskih knjižničara Osječko-baranjske županije.

Školski knjižničar stručnjak je iz knjižničarstva, raznih nastavnih područja, psihologije i pedagogije. Od ostalih knjižničara izdvaja ga naglašena odgojno-obrazovna uloga. Učenicima omogućuje stjecanje vještina za cjeloživotno učenje, kritičko mišljenje i kreativno izražavanje. Nastavnicima je podrška u nastavnim, izvannastavnim aktivnostima i projektima. On je jedinstven u svojoj školi, obrazovnoj i knjižničnoj zajednici. To ima prednosti (sloboda u organizaciji aktivnosti, mogućnost kreativnosti i inovativnosti) ali i nedostatke, posebice pri donošenju zakona i pravilnika obaju sustava zaboravlja se na problematiku školskog knjižničarstva. Tako Zakon o odgoju i obrazovanju navodi da škola ima knjižnicu, ali ne i tko u njoj radi. Knjižničar se spominje samo kao jedan od stručnih suradnika. U kurikularnoj reformi zaboravilo se na njih i uključuje ih se s više mjeseci kašnjenja.

Školski knjižničari davno su shvatili da nitko drugi neće učiniti ništa za njih, nego da se moraju sami organizirati zbog specifičnog položaja u knjižničarstvu i školstvu. Pripadaju Ministarstvu znanosti i obrazovanja (MZO-u), a pitanja struke rješavaju se u Ministarstvu kulture i medija, za što MZO i ravnatelji škola nemaju razumijevanja. Problem je i obveza polaganja dvaju stručnih ispita – u Agenciji za odgoj i obrazovanje i Hrvatskom knjižničnom vijeću, neredovito financiranje nabave građe i obavljanje raznih poslova izvan struke. Zato je 2002. osnovana Hrvatska udruga školskih knjižničara s ciljem promocije, promicanja i unapređenja školskoga knjižničarstva u svim njegovim područjima djelovanja. Sjedište Udruge (predsjednice 2002. – 2006. dr. sc. Jasmina Lovrinčević i 2006. – 2010. Sanja Galic) bilo je u Osijeku do 2015., nakon čega se premješta u Zagreb (2010. – 2020. Vanja Jurilj).

Podružnica HUŠK-a Osječko-baranjske županije jedna je od najaktivnijih podružnica koja kontinuirano radi na promoviranju struke. Provodi aktivnosti u području kulturne i javne djelatnosti, stručnog usavršavanja, jačanja suradnje i razmjene iskustava, organizaciji stručnih izleta, zakonodavstva i osnaživanja položaja školskog knjižničara u školskom sustavu.

Još 2004. srednjoškolski knjižničari zajedničkim projektom Povežimo knjižnice, pismenost i učenje i 2005. Otkrij avanturu promoviraju struku. Osnivanjem Podružnice to se diže na višu razinu – 2006. održan je okrugli stol s drugim vrstama knjižnica Čitati, znati, djelovati, a 2007. stručni skup Učenje osnaženo školskom knjižnicom za ravnatelje škola i studente knjižničarstva.

Okrugli stol Čitati, znati, djelovati

Međužupanijski skup 2008. Učenje i pismenost u tvojoj školskoj knjižnici organiziran je u suradnji s Agencijom za odgoj i obrazovanje (AZOO-om) i knjižarom Nova iz Osijeka kao središnje obilježavanje Međunarodnog mjeseca školskih knjižnica u RH. To je prvi skup HUŠK-a uvršten u Katalog stručnih skupova AZOO-a. Izložba učeničkih radova Ilustracije dječjih knjiga održana je 2009. u Klub galeriji Magis u Osijeku, ugostiteljskom objektu pa su njegovi gosti vidjeli što rade školski knjižničari. Obilježavanje Međunarodnog dana pismenosti 2010. akcijom čitanja naglas na javnim mjestima skrenulo je pozornost prolaznika na učenike i njihove knjižničare.

U području stručnog usavršavanja značajan je međužupanijski stručni skup Knjižničar-svjetionik u moru novih izazova organiziran 2012. u suradnji podružnica Osječko-baranjske i Vukovarsko-srijemske županije, uz organizacijsku i financijsku potporu AZOO-a. Važan je i doprinos Podružnice HUŠK-a Osječko-baranjske županije u suorganizaciji XXIII. Proljetne škole školskih knjižničara RH u Osijeku 2011., ocijenjen kao najkvalitetnije organiziran skup s najboljom ponudom kulturnih događaja. U OŠ Jagode Truhelke 2012. organizirana je radionica izrade mrežne stranice u programu Weebly. Važnost kreativnog rada i dijeljenja primjera dobre prakse predstavljen je primjerima multimedijskog načina prezentiranja rada školskog knjižničara na Okruglom stolu u OŠ Ernestinovo 2014. na Međunarodnoj koloniji mladih. Međužupanijski Team building podružnica Osječko-baranjske i Vukovarsko-srijemske županije 2014. istaknuo je važnost suradnje i jačanja partnerstva u knjižničnoj profesiji i mogućnost uključivanja u međunarodne projekte.

Team building – podružnice Osječko-baranjske i Vukovarsko-srijemske županije

Stručni izlet u Novi Sad 2012. ostvario je partnerstvo s OŠ Petefi Šandor kojoj su donirane knjige. Razmijenjena su iskustva s knjižničarima Gradske biblioteke u Novom Sadu i upoznala se njihova kulturna baština.

Projekt Stvarajmo eKreativno provodi se od 2015. kao glavna manifestacija Međunarodnog mjeseca školskih knjižnica. Temelji se na vezi školske knjižnice i kreativne uporabe IKT-a. Raspisuje natječaj u 4 kategorije: Prezentacija, Izrada stripa, Audiovizualna slikovnica i Interaktivna priča. U projektu je do sada sudjelovalo preko 150 škola iz cijele Hrvatske, iz 17 županija s oko 80 prijavljenih digitalnih radova. Izradom prezentacija sudjelovalo je preko 500 učenika i oko 150 mentora: knjižničara, nastavnika ili stručnih suradnika. Knjigama su nagrađeni učenici i mentori ukupno 20 digitalnih radova. Zbog kvalitete i korisnosti projekta u poticanju suvremenih metoda odgoja i obrazovanja MZO je dao preporuku i podršku za njegovo kontinuirano provođenje.

Projekt Stvarajmo eKreativno

Istraživanje provedeno 2020. naglašava važnost uključenja u strukovne udruge s ciljem poticanja kreativnog rada u školskoj knjižnici, uspješnog promoviranja struke i suradnje sa srodnim udrugama i ustanovama. Analiza rezultata ankete upućuje na efikasnu suradnju s Podružnicom Hrvatske udruge školskih knjižničara Osječko-baranjske županije uključivanjem u njezine aktivnosti i naglašava njezin pozitivan utjecaj na školsko knjižničarstvo. Istraživanje stava i mišljenja školskih knjižničara pokazuje da naša Podružnica raznim aktivnostima značajno pridonosi podizanju razine prepoznatljivosti profesije.

Irena Bando
predsjednica Podružnice Hrvatske udruge školskih knjižničara Osječko-baranjske županije
irena.bando10@gmail.com
Osnovna škola Jagode Truhelke Osijek

Sanja Galic
(bivša predsjednica HUŠK-a i Podružnice Hrvatske udruge školskih knjižničara Osječko-baranjske županije)
sanja.galic1@skole.hr
III. gimnazija Osijek

Odgovori