15. 11. 2019.

Održan je Svjetski kongres školskih knjižničara (IASL 2019.) Okupljanje – osnaživanje – preobrazba: školske knjižnice, Dubrovnik, 21. do 25. listopada 2019.

 

Međunarodno udruženje školskih knjižničara (IASL) i Hrvatska udruga školskih knjižničara organizirali su Svjetski kongres školskih knjižničara koji je pod nazivom Okupljanje – osnaživanje – preobrazba: školske knjižnice održan od 21. do 25. listopada 2019. u Dubrovniku.

Bila je to 48. godišnja konferencija i 23. međunarodni forum o istraživanju u školskom knjižničarstvu i najveća stručna konferencija o školskom knjižničarstvu na svijetu. Istodobno, bila je to konferencija najviše razine ikad održana u Hrvatskoj i u području knjižničarstva i u području obrazovanja.

 

Sada, nakon održanoga događaja, vjerujemo da je konferencija u potpunosti opravdala svoj naslov Okupljanje – osnaživanje – preobrazba: školske knjižnice – naime, okupila je 240 sudionika iz 50 zemalja, knjižničare osnovnih i srednjih škola, međunarodnih škola, knjižničare i profesore s fakulteta knjižničarstva i informacijskih znanosti. Govornici su bili najpoznatiji, najiskusniji i najtraženiji stručnjaci za teoriju i praksu školskog knjižničarstva iz cijelog svijeta. Pozvani predavači su bili prof. dr. sc. Ross Todd, prof. dr. sc. Ivanka Stričević, Darryl Toerien, Vanja Jurilj i hrvatska pripovjedačica Jasna Held. Konferencija je bila domaćin više od 80 prezentacija, radionica, prezentacija istraživanja u području školskog knjižničarstva.

Činjenica da je na Kongresu održano više od 80 prezentacija skriva mnoge zanimljive i korisne sadržaje: saznali smo o povijesti i trenutnom stanju kineskog školskog knjižničarstva, aktivnostima na jačanju školskog knjižničarstva u ruralnom Zimbabveu, osnaživanju školskih knjižničara u promociji STEM-a, digitalnoj sigurnosti učenika u 21. stoljeću, organizaciji knjižnične građe prema potrebama i navikama korisnika na Islandu  i uvijek aktualnim istraživanjima odnosa između korištenja školskih knjižnica i uspjeha učenika…

Posebno nas raduje činjenica da je konferenciji prisustvovalo 57 školskih knjižničara iz Hrvatske, od toga 20 izlagača, 16 moderatora sesija, a neki od naših školskih knjižničara predstavili su se izložbama glagoljice i hrvatske kulturne baštine. Među stručnim temama koje su obrađivali istaknuli smo radove koji su govorili o ulozi školske knjižnice i knjižničara u modernizaciji obrazovanja (gamifikacija obrazovanja), očuvanju nacionalnog identiteta i nacionalne baštine… Oslanjajući se na najbolje domaće i svjetske prakse, kolegice iz zadarskih školskih knjižnica (Perić, Riger-Knez, Telesmanić, Škarica i Nežić) predstavili su svoj ambiciozni kurikulum za školske knjižničare: Knjižnična, informacijska i medijska pismenost i poticanje čitanja (KIMP) za učenike osnovnih i srednjih škola.

Predstavljanje hrvatskog prijevoda knjige Carol Khulthau: Vođeno istraživačko učenje (Guided Inqury) još je jedan od doprinosa stručnome skupu i profesiji. Hrvatska udruga školskih knjižničara potaknula je prijevod knjige, a objavila ju je nakladnička kuća Školska knjiga. U ime izdavača knjigu je na Skupu predstavila urednica Slavenka Halačev uz potporu  prof. dr. sc. Ivanke Stričević (recenzentica) i prof. dr. sc. Ross Todd (bliski suradnik Carol Khulthau). Budući da je Carol Khulthau jedna od najcitiranijih autorica u polju informacijskih znanosti, očekujemo da će ovaj prijevod imati velik utjecaj na školsko knjižničarstvo ne samo u Hrvatskoj, već i u regiji.

I ovoga puta, Svjetski kongres školskih knjižničara bio je profesionalni događaj koji ne samo da prepoznaje već stvara trendove u školskom knjižničarstvu, pristupu učenju, poučavanju i promjeni percepcije obrazovanja.

Kao organizatori, dobili smo puno komplimenata za organizaciju konferencije. Kolege su primijetili kvalitetu sadržaja, izvrsnu organizaciju, brigu o svakom  detalju, dobar izbor i omjer stručnog programa i  dodatnih kulturnih programa: posjete dubrovačkim knjižnicama, školskim knjižnicama u Metkoviću i ostalim prirodnim i kulturnim vrednotama Hrvatske.

Konferencija je ne samo dala neprocjenjiv doprinos hrvatskom školskom knjižničarstvu, već je i hrvatsko školsko knjižničarstvo učvrstila u poziciji velikog utjecaja na školsko knjižničarstvo drugih zemalja.

Kao jedan od rezultata organizacije ove konferencije već smo iskusili bolje pozicioniranje Hrvatske udruge školskih  knjižničara u komunikaciji s ministarstvima i drugim relevantnim institucijama. U 2018. godini uspjeli smo izmijeniti zakonodavstvo o knjižničarima u korist školskog knjižničarstva kada to drugi nisu uspjeli. Imamo i izravnog predstavnika u Hrvatskom knjižničarskom vijeću – najvišem stručnom tijelu u knjižničarstvu u Hrvatskoj.

Nadamo se da će i naše kolege u Hrvatskoj i  svijetu biti nadahnuti i osnaženi našim radom!

Kako biste, barem dijelom, i osobno doživjeli Svjetski kongres školskih knjižničara preporučujemo čitanje iskustvenog izvješća kolege Dejana Šiptara i gledanje kratkog filma kolegice Anice Tkalčević!

Iskustvo svjetskog kongresa školskih knjižničara_Dejan Šiptar

IASL Dubrovnik 2019. kratki film_Anica Tkalčević

Vanja Jurilj

predsjednica Hrvatske udruge školskih knjižničara

predsjednica Organizacijskog odbora

Svjetskog kongresa školskih knjižničara – IASL 2019.

 

U Zagrebu  15. studenoga 2019. godine

 

 

 

 

 

 

 

 

Odgovori